Tiinan blogi

Uneton ei jaksa kuunnella jatkuvia neuvoja

Unettomuus on kamalaa. Neuvojia löytyy joka nurkalta ja kaikki osaavat sanoa, miten paha asia nukkumattomuus on. Se ei unetonta auta.

Viime yönä kävi taas sama juttu. En saanut millään unta. Minulla on lääkärin määräämää nukahtamislääkettä, joka ei aiheuta riippuvuutta. Otan sitä välillä pieninä murenina, kymmenesosa tablettia kerrallaan. 

Olen samoilla linjoilla kuin Samu Haber Kauneus ja Terveys -lehden jutussa: "Jos en saa unta ajoissa, otan nukahtamislääkettä. Se on parempi ratkaisu kuin olla nukkumatta kokonaan."

Aina sekään ei auta. En halua ottaa lääkettä niin paljon, että seuraavana päivänä tuntuu tokkuraiselta. 

Makasin siis sängyssä ja kuuntelin mökin ympärillä levittyvää luontoa. Heräsin kahdelta, neljältä, kuudelta ja seitsemältä. Laivojen sumutorvet tuuttasivat. 

Ei tilanne aina ole näin paha, mutta välillä on. 

Olen ollut uneton jo vuosia. Nukkuminen on välillä helpompaa, mutta jos elämässäni on paljon meneillään, unettomuus iskee. Makaan sängyssä pimeässä ja yritän hengittää rauhallisesti. Hengitän niin, että kylkiluut laajenevat, ja lasken rauhassa sataan. Rentoutan lihakset. 

Ja silti uni pysyy poissa. Siitäkin huolimatta, että olen kuolemanväsynyt sänkyyn mennessäni.

Elämässä on muutakin kuin unettomuus

Meidänkin lehdessämme on käsitelty unettomuutta ja sen hoitoa. Leeni Peltosen hyvät ohjeet huojentavat. Jotkut ovat huonounisempia, mutta se ei ole mikään tuomio. Unen ei tarvitse olla täydellistä. Paljoon voi vaikuttaa itse. 

Tiedetään: on olemassa unikouluja, uniruokia, mindfulness-harjoitteita ja kaikenlaisia sääntöjä, joita pitäisi noudattaa. Esimerkiksi se, että sängystä pitäisi nousta, jos ei ole saanut 15 minuuttiin unta. Kuulostaa absurdilta. Hirveän vaivalloista ja elämälle vierasta. Tuntuu, että unettomia neuvovat hanakimmin hyväuniset.

Pahin neuvo on: "Laitat vain silmät kiinni!" Tosi hauskaa.

Myös vaatimus viikonloppuihin ulottuvasta säännöllisestä rytmistä ja varoitus siitä, että yksikin alkoholiannos pilaa unet, ahdistavat. En aio laittaa kelloa soimaan kahdeksalta lauantaiaamuna enkä jättää satunnaista viinilasillista juomatta. 

Elämästä katoaisi paljon iloa, jos se pitäisi alistaa unettomuuden karkottamiseen.

Lääkärini sanoi viisaasti, ettei ole mitään järkeä kärvistellä valveilla, jos ei saa unta. Pieni satunnainen annos nukahtamislääkettä on parempi vaihtoehto kuin se, ettei nuku ollenkaan.

Tiukkoja sääntöjä enemmän uskon itseni kuunteluun. Tiedän, että pystyn nukkumaan välillä sikeästi ja hyvin. En kuitenkaan halua ottaa asiasta stressiä. 

Sillä unettomuuden torjuminenkin voi äityä hysteeriseksi. 

Uniterapeutti Susan Pihl tiivistää asian jutussamme huojentavasti: "Uni muodostaa elämästä 30 prosenttia, ja 70 prosenttia on jotain muuta. Kannattaa keskittyä siihen muuhun."

Niin aion myös tehdä. Pian taas nukun paremmin.

  • Julkaistu 19.05.2017
  28   0

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
Roskapostin esto
Kyselyllä ehkäistään lomakkeen roskaposti- ja haittaohjelmien käyttö.

Kysely

Kesän kohokohta?:

Näistä keskustellaan

Vh0913 riitatL

Nämä viisi neuvoa auttavat vapautumaan perfektionismista ja elämään tarpeeksi hyvää elämää.

VH0417leikattu jaana

Jaanan kävelyurakka on alkanut. Lue tunnelmat ennen matkaa!

VH0713 Elain muoti 12

Näistä nettiosoitteista löydät muun muassa ekologiset alusvaatteet ja vastuullisesti tuotetut farkut.

Tiinan blogi

Onko sinulla tapana mielistellä ihmistä, joka on sinua kohtaan inhottava? Samoin. Tämä oivallus auttoi.

Lukijoiden mietelause

Onko sinulla joku itse keksimä miete, jonka haluaisit jakaa muillekin? Lähettämällä mietelauseesi meille osallistut upean kalenterin arvontaan.

Kauppa

Netissä ja eri puolilla Suomea on monia ihania eko- ja luomupuoteja.

3lehti

Voi hyvin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija. Lehti kannustaa pitämään mielen energisenä, kehon...

Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.