VH0517elimia

Onko rakkaushermosi kireällä?

Rakkaustohtori Emilia Vuorisalmi kertoo kolumnissaan, miten saat hermostosi rentoutumaan.

Rintaranka on jumissa, sydän tykyttää ja mieli on levoton. On vaikea keskittyä eikä ­nukahtaminen onnistu, kun ajatukset kiertävät kehää. Päivisin hermot ovat kireällä ja ylireagoit kärkkäästi. Kaikki tuntuu vaikealta ja ahdistavalta. Kuulostaako tutulta?
Sanonnalla ”hermot kireällä” on tieteellinen tausta. Vagushermon toiminta liittyy olennaisesti näihin oireisiin. Nimesimme sen kerran tiimissä rakkaushermoksi, sillä sen normaali toiminta auttaa meitä kokemaan enemmän rakkauden hetkiä. Ne taas parantavat vagushermon toimintaa.
Vagushermo kiertää kehoa aivoista alavatsaan. Sen hermosäikeet ulottuvat useimpiin sisä­elimiin. Hermo huolehtii niin sydämen, ruoansulatuksen kuin hengityksen parhaasta toimin­nasta. Närästys, ­epämääräiset vatsa­oireet, sydämen tykytys ja ­ahdistus voivat kaikki viestiä huonosti ­toimivasta ­vagushermosta.

Vagushermon tärkein tehtävä on palauttaa keho lepää ja sulattele -tilaan, jossa olo on rauhallinen ja elimistö ­palautuu rasituksesta.
Pystymme näkemään isoja kokonaisuuksia ja löytämään luovia ratkaisuja. Meidän on helpompi kuunnella sisäistä ääntämme ja muistaa, mikä on oikeasti tärkeää.
Sydänsurut, ­pitkittynyt epävarmuus, krooninen unen­puute tai niska-hartiaseudun lihaskireydet voivat saada vagushermoon jumiin. Silloin hermosto menee helpommin taistele ja ­pakene -tilaan ja pysyy siellä tavallista pidempään.
Olemme epäluuloisia ja ahdistumme helposti. Maailma näyttää mustavalkoiselta. Pienetkin asiat saattavat tuntua elämän ja kuoleman kysymyksiltä.

Haastavina aikoina oma hermostoni oli pitkään epätasapainossa. Kärsin monista mainitsemistani oireista. Kun opin, miten voin tehostaa vagushermon toimintaa, olo helpotti.
Oli tärkeää ymmärtää, miksi tietyt tilanteet ­pelottavat ja ahdistavat. Mietin, mitkä asiat tuovat minulle turvallisuutta, ja pyrin lisäämään niitä arkeeni. Hyvän ystävän äänen kuuleminen puhelimessa saattoi riittää tasapainottamaan hermoston kiireisen ja stressaavan päivän jälkeen.
Luonnossa liikkuminen, syvähengitys ja laulaminen ovat hyviä kei­noja rauhoittaa kehoa. Vagushermoa voi vahvistaa nauramalla, halailemalla ja suutelemalla. Kylmä suihku tai avanto tehostavat sen toimintaa.
Itse olen vannonut kylmien ­suihkujen nimeen jo teini-iästä. Seuraavan kerran, kun koet hermosi olevan kireällä, kokeile, mikä keino toimii sinulle parhaiten.

Emilia Vuorisalmen kolumni on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 4/2017

  • Ilmestynyt lehdessä 04/2017
  • Julkaistu 27.06.2017

Artikkelin avainsanat

hermosto, rakkaus, stressi
  116   0

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
Roskapostin esto
Kyselyllä ehkäistään lomakkeen roskaposti- ja haittaohjelmien käyttö.

Kysely

Miten rentoudut parhaiten?:

Näistä keskustellaan

Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.

VH0717perhe

Matti ja Henna Halmetvaara eivät halua tehdä töitä täysipäiväisesti. He uskovat, että yhä useamman osa-aikatyö maksaisi itsensä takaisin...

VH0417mustikka

Tiesitkö, että nokkonen estää aivoja rappeutumasta? Poimi luonnonherkut talteen!

VH0914_Jooga01

Anna itsellesi onnistunut startti uuteen päivään.

Lukijoiden mietelause

Onko sinulla joku itse keksimä miete, jonka haluaisit jakaa muillekin? Lähettämällä mietelauseesi meille osallistut upean kalenterin arvontaan.

Kauppa

Netissä ja eri puolilla Suomea on monia ihania eko- ja luomupuoteja.

Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.

3lehti

Voi hyvin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija. Lehti kannustaa pitämään mielen energisenä, kehon...