Nyt tutkittua: Uutta tutkimustietoa probiaateista, soijasta ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta

Probiootit auttavat lasten atooppiseen ihottumaan.

Probiooteista apua lasten atooppiseen ihottumaan
Probioottibakteerit vähentävät pikkulasten atooppista ihottumaa merkitsevästi. Kahdeksan viikon jälkeen oireilu väheni 34 prosenttia niillä lapsilla, jotka saivat probioottibakteereja ja 19 prosenttia niillä, jotka saivat lumevalmistetta. Tutkimuksessa käytettiin kahta probioottikantaa: L. acidophilus DDS-1 ja B. lactis UABLA-12.
Atooppisen ihottuman arvellaan johtuvan immuniteetin kehityshäiriöstä. Puolet tätä ihottumaa sairastavista lapsista kuitenkin paranee vaivastaan 5–15 vuoden iässä. Nykyiset lääketieteelliset hoitomuodot, kuten kortisonivoiteet, vain lievittävät taudin oireita.
Gerasimov, S.V.: New York Academy of Sciences symposium: Probiotics: From Bench to Market, June 11. (2010).

Soijasta tehtyä kananlihaa
Ihmisen halu syödä lihaa on ollut jo pitkään eettisen pohdiskelun aihe. Tarvitseeko meidän todella tappaa eläimiä syödäksemme? Keskusteluun ovat tulleet mukaan myös teholihatuotannon aiheuttamat haitalliset muutokset ilmastoon ja ympäristöön. Missourin yliopiston tiedemiehet julkistivat tämän vuoden keväällä uutisen ”valekananlihasta”. He ovat onnistuneet valmistamaan kymmenen vuoden tuotekehittelyn tuloksena soijatuotteen, joka ei pelkästään maistu kanalta, vaan myös tuntuu suussa siltä kuin söisi kanaa.
Time Magazine June 14, 2010
Vähähiilihydraattinen ruokavalio alentaa korkeaa verenpainetta
Äskettäin Achives of Internal Medicine-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että vähähiilihydraattinen ruokavalio (alle 20g hiilihydraatteja päivässä) alentaa tehokkaasti kohonnutta verenpainetta. Tutkimukseen valittiin 146 ylipainoista koehenkilöä, joista ensimmäinen ryhmä sai syödä hiilihydraatteja maksimissaan vain 20 grammaa päivässä. Toisen ryhmän ruokavalio oli vähärasvainen (rasvoja alle 30 prosenttia päivässä), lisäksi tämä ryhmä sai oristaattia sisältävää laihdutuslääkettä, joka estää osittain rasvojen imeytymistä. Molempia potilasryhmiä tutkittiin 48 viikon ajan.
Tutkimuksen lopussa todettiin, että vähähiilihydraattinen ruokavalio alensi painoa 9,5 prosenttia, lääkeavusteinen ja vähärasvainen ruokavalio 8,5 prosenttia. Merkittävin ero oli kuitenkin verenpaineen pudotuksessa: vähähiilihydraattisessa ryhmässä systolinen verenpaine (yläpaine) tippui keskimäärin 5,9 yksikköä ja diastolinen (alapaine) 4,5 yksikköä. Lääkeavusteisessa vähärasvaisessa ryhmässä vastaavat verenpaineenpudotukset olivat vain 1,5 ja 0,4 yksikköä.
Yancy, W.S. & Westman, E.C. & McDuffie, J.R. & Grambow, S.C. ym.: A Randomized Trial of a Low-Carbohydrate Diet vs Orlistat Plus a Low-Fat Diet for Weight Loss. Arch Intern Med. 170(2):136-145 (2010).
 

  • Ilmestynyt lehdessä 6/2010
  • Julkaistu 28.09.2010

Artikkelin avainsanat

probiootit, soija, vähähiilihydraattisuus
  113   92

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
Roskapostin esto
Kyselyllä ehkäistään lomakkeen roskaposti- ja haittaohjelmien käyttö.

Lisää aiheesta

Vh3 12 terveys

Korkean kolesterolin uskottiin pitkään olevan pääsyyllinen sydän- ja verisuonitautien puhkeamiseen, ja...

Vh3 11 terveys

Kun potilaalla todetaan kohonnut verenpaine, lääkäri ryhtyy yleensä miettimään, mikä olisi...

Vh1 12 terveys

Masennuksen edessä ei kannata antautua. Omaa psyykeään voi eheyttää monin tavoin. – Roomaan on...

Naisilla, joilla ravinnon lignaaneista syntyvä veren enterolaktonipitoisuus on hyvä, on havaittavissa keskimä...

RIITTÄVÄ D-VITAMIININ SAANTI VÄHENTÄÄ KIPULÄÄKKEIDEN TARVETTA Mayo-klinikan tutkijat ovat havainneet, että kipupotilaat, joilla...

MIKRORAVINTEISTA APUA NEUROOSEISSA Kyseisessä raportoidussa potilastapauksessa 18-vuotias mieshenkilö oli saanut ensin vuoden...

Kaikki jutut

Vh4 12 hanna

Koreografi Hanna Brotherus on vienyt opiskelijoitaan Kallion lukiosta ja Oopperan balettikoulusta Stockmannin tavarataloon...

Vh4 12 kerro

Pakkauksessa on pehmittävä ja verenkiertoa elvyttävä Velvety Cleasing Milk -puhditusemulsio normaalille ja...

Vh3 12 terveys

Korkean kolesterolin uskottiin pitkään olevan pääsyyllinen sydän- ja verisuonitautien puhkeamiseen, ja...

Vh3 12 pessi

Anne Birgitta Pessi on tutkinut hyviä asioita kuten onnellisuutta, solidaarisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hänen...

Kauppa

FRANTSILAN KEHÄKUKKA Frantsilan luomuyrttitilan yrtti- ja lahjatavaroita pusseissa, purkeissa ja pulloissa –...

Vh3 12 pessi

Anne Birgitta Pessi on tutkinut hyviä asioita kuten onnellisuutta, solidaarisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hänen...

Vh4 Aalto

Hauska hulina tulvii vastaan kerrostaloasunnon eteisessä Helsingissä. Marja-Sisko Aalto pahoittelee vallatonta vilskettä. Pieni...

3lehti

Voi hyvin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija. Lehti kannustaa pitämään mielen energisenä, kehon...

Kysely

Oletko kesä- vai talvi-ihminen?:

Näistä keskustellaan

Kauppa

Netissä ja eri puolilla Suomea on monia ihania eko- ja luomupuoteja.

Vh3 12 pessi

Tutkija Anne Birgitta Pessi uhmaa vallitsevaa ihmiskuvaa. Pessi väittää, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja antelias.

3EgoHelja

Kuka: Heljä Liukko-SundströmIkä: 71Työ: keramiikkataiteilija, työs-kentelee Arabian taideosastolla ja...

Kahvila_2

Kasvis-, luomu- ja lähiruoka on näiden ravintoloiden ja kahviloiden sydämenasia.

3lehti

Voi hyvin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija. Lehti kannustaa pitämään mielen energisenä, kehon...

Vh4 Aalto

Marja-Sisko Aalto iloitsee saadessaan vihdoin olla oma itsensä. Muutos miehestä naiseksi on vaatinut hirmuisen määrän rohkeutta papilta.

Kauppa

Netissä ja eri puolilla Suomea on monia ihania eko- ja luomupuoteja.

Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.