- Nyt tutkittua
- 26.08.2009
Nyt tutkittua: D-vitamiini, lignaanit ja kversetiini
RIITTÄVÄ D-VITAMIININ SAANTI VÄHENTÄÄ KIPULÄÄKKEIDEN TARVETTA
Mayo-klinikan tutkijat ovat havainneet, että kipupotilaat, joilla on alhaiset D-vitamiinitasot, tarvitsevat puolet vähemmän narkoottisia kipulääkkeitä kuin ne, joiden veren D-vitamiini-taso oli normaalia alhaisempi.
D-vitamiinin tiedetään vaikuttavan lihasten ja luuston kuntoon, ja sen puutteen on havaittu heikentävän lihashermojen toimintaa. Suurin osa suomalaisista kärsii talvisin D-vitamiinin puutteesta. Kliiniset laboratoriot ovat äskettäin määritelleet uudelleen D-vitamiinin tavoitetason veressä (80 nmol/l). Käytännössä ainoa keino saada talvisaikaan riittävästi D-vitamiinia Suomen leveysasteella on ottaa sitä purkista.
Turner, M.K. & Hooten, W.M. & Schmidt, J.E. ym.: Prevalence and Clinical Correlates of Vitamin D Inadequacy among Patients with Chronic Pain. Pain Medicine; 9: 979–84 (2009).
RUNSAS LIGNAANIEN KÄYTTÖ HOIKISTAA NAISIA
Naisilla, joilla ravinnon lignaaneista syntyvä veren enterolaktonipitoisuus on hyvä, on havaittavissa keskimäärin 8,5 kg vähemmän rasvaa kehossa kuin naisilla, joilla enterolaktonitasot ovat alhaiset. Saamme lignaaneja ravinnosta muun muassa pellavan siemenistä, kokojyväviljasta, marjoista, vihanneksista ja marjoista.Terveen suoliston bakteerit pystyvät valmistamaan näistä ruoista enterolaktonia, joka imeytyy verenkiertoon ja kudoksiin. Lignaanipitoinen ruoka vaikuttiaa myös edullisesti insuliiniherkkyyteen ja veren sokeriarvoihin. Aiemmissa tutkimuksissa korkeiden veren enterolaktonipitoisuuksien on havaittu ehkäisevän mm. rinta- ja eturauhassyöpää ja hiusten lähtöä naisilla.
Morrisset, A.S & Lemieux, A.& Veilleux, J. ym.: Impact of a lignan-rich diet on adiposity and insulin sensitivity in post-menopausal women. British Journal of Nutrition 2009. [publihed online ahead of print].
KVERSETIINI SUOJAA TULEHDUKSILTA
Kversetiini on polyfenolien ryhmään kuuluva antioksidantti, jota on runsaasti sipuleissa, omenissa, vihreässä teessä ja punaviinissä. Pieniä määriä on vihreissä lehtikasviksissa ja pavuissa. Kversetiini hillitsee tulehdus- ja allergiaprosesseja, joten sitä voidaan käyttää kroonisten tulehdus- ja rappeumasairauksien ennaltaehkäisyssä ja tukihoidossa. Kversetiinillä saattaa olla jopa elinikää pidentävä vaikutus samaan tapaan kuin vähäkalorisella ruokavaliolla.
Normaalisti kversetiiniä saa ruoasta noin 100 milligrammaa päivässä. Ravintolisien kautta sitä voi saada jopa useita grammoja, jolloin sen terapeuttiset vaikutukset voimistuvat. Raskaana olevien naisten on syytä keskustella ensin ravintolisiin perehtyneen terveydenhoidon ammattilaisen kanssa, jos he haluavat käyttää terapeuttisia määriä kversetiiniä.
Boots, A.W. & Haenen, G.R. & Bast, A.: Health effects of quercetin: from antioxidant to nutraceutical. Eur J Pharmacol. 13;585(2–3):325-37(2008).
Voi hyvin -lehden Nyt tutkittua palstaa pitää biokemisti, FT Timo Lehto.
- Julkaistu 08.06.2010
Artikkelin avainsanat
Ei avainsanoja
Kirjoita uusi kommentti
Lisää aiheesta
Koreografi Hanna Brotherus on vienyt opiskelijoitaan Kallion lukiosta ja Oopperan balettikoulusta Stockmannin tavarataloon...
Ann-Mari Patshijew toimii puheenjohtajana Pro luonnonkosmetiikka -yhdistyksessä, joka pyrkii lisäämään...
Vaikea uskoa, että leveästi hymyilevä ja huippusuosittu Joseph McClendon III on ollut joskus koditon ja asunut...
Kun ensimmäisen kerran kuulin Elina Hytösen mainittavan perinteisen kiinalaisen lääketieteen yhteydessä, nimi tuntui...
Psykosomatiikka kertoo siitä, miten mieli ja ruumis vaikuttavat toisiinsa. Lähes puolella terveyskeskusten asiakkaista...
Avun löydyttyä poliisina toiminut Jouni Kerminen hankki uuden ammatin: hierojana hän auttaa nyt muita. Poliisin ja...
Kaikki jutut
Koreografi Hanna Brotherus on vienyt opiskelijoitaan Kallion lukiosta ja Oopperan balettikoulusta Stockmannin tavarataloon...
Pakkauksessa on pehmittävä ja verenkiertoa elvyttävä Velvety Cleasing Milk -puhditusemulsio normaalille ja...
Korkean kolesterolin uskottiin pitkään olevan pääsyyllinen sydän- ja verisuonitautien puhkeamiseen, ja...
FRANTSILAN KEHÄKUKKA Frantsilan luomuyrttitilan yrtti- ja lahjatavaroita pusseissa, purkeissa ja pulloissa –...
Anne Birgitta Pessi on tutkinut hyviä asioita kuten onnellisuutta, solidaarisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hänen...
Hauska hulina tulvii vastaan kerrostaloasunnon eteisessä Helsingissä. Marja-Sisko Aalto pahoittelee vallatonta vilskettä. Pieni...
Muissa lehdissä
Jonkun on ollut pakko vakoilla minua. - Tai lukea ajatuksiani! | Kauneus & Terveys
Kysely
Tule tekemään lehteä!
Keräämme lukijoiden ajatuksia tulevien Voi hyvin -lehtien aihepiireistä. Kirjoita ja olet mukana lehden teossa.
Ekoego-henkilöt
Julkisuuden henkilöt esittelevät ekoesineensä ja paljastavat, miten haaveilevat elävänsä ympäristöystävällisemmin.
Näistä keskustellaan

Tutkija Anne Birgitta Pessi uhmaa vallitsevaa ihmiskuvaa. Pessi väittää, että ihminen on pohjimmiltaan hyvä ja antelias.

Kuka: Heljä Liukko-SundströmIkä: 71Työ: keramiikkataiteilija, työs-kentelee Arabian taideosastolla ja...

Voi hyvin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija. Lehti kannustaa pitämään mielen energisenä, kehon...

Marja-Sisko Aalto iloitsee saadessaan vihdoin olla oma itsensä. Muutos miehestä naiseksi on vaatinut hirmuisen määrän rohkeutta papilta.
Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.








