Hyvinvointi

Näin tehdään hyvät kaupat!

Vaikka ekokauppa on vakavaa liiketoimintaa, Ruohonjuuri haluaa olla hiukan hulvaton ja hörhö viherputiikki. Maailma pelastetaan pilke silmässä.

2.6.2009 Voi hyvin

Ekologisesta kasvisruoasta tulevat edelleen helposti mieleen vakavat vegaanityttöset ja totiset tofupojat. Mielikuvat maatuvat kuitenkin mullaksi hyvin pian, kun juttelee Ruohonjuuren porukan kanssa.

– Ei ekologisen ajattelun tarvitse olla ryppyotsaista. Ikäviä ympäristöuutisia tulee niin paljon, että huumoria tässä hommassa totisesti tarvitaan. Haluamme ollakin hiukan hörhö viherfirma, Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho virnistää.

– Täällä on säpinää, hyvä fiilinki ja positiivinen tekemisen meininki, säestää myymäläpäällikkö Johanna Koskinen.

Ekokauppa Ruohonjuuren ovi käy tiuhaan Helsingin keskustassa iltapäivällä. Sisällä on jo aikamoinen kuhina. Työharjoittelija pumppaa ekologista tiskiainetta asiakkaan tuomaan täyttöpulloon. Nuori pariskunta puntaroi italialaisia luomupäärynöitä. Vanhempi rouva empii reilun kahvitarjonnan äärellä. Teinipoika nappaa hyllystä intiaanisalmiakkia ja poistuu kassan kautta saman tien.

Maalaispuodilta tuoksuvaan liiketilaan työntyy lastenvaunuja, äitejä, miehiä ja naisia. Joukossa on kaikenikäisiä. Hiusväri vaihtuu hennasta harmaaseen. Tyypillisin asiakas on keski-ikäinen nainen. Naiset tekevät monesti perheen ruokaostokset ja pohtivat paljon luomu- ja terveysasioita.

Karvoihin katsomatta

Arto kertoo liikkeen pikkuruisessa toimistossa hauskan jutun asiakaskirjosta. Hän ehtii olla kassalla yhden aamupäivän viikossa.

– Se oli maanantaiaamu. Puolen tunnin aikana tapasin ostajajoukon ääripäät. Ensin sisään pöllähti hermostunut nuori mies, joka kysyi, tietäisinkö keinoja, joilla voisi mennä maan alle. Jopas jotakin! Kyseessä oli varmaan jonkin sortin aktivisti. Sitten kauppaan asteli arvokkaasti hieno rouva, joka kysyi olisiko meillä Evianin pullovettä. Siis meillä! Evianin luksusvettä!

Merkkituotteita vähemmän tunteville kannattaa kertoa, että Suomen Luonto -lehti valitsi vuoden 2002 turhakkeeksi ulkomailta rahdatun pulloveden. Turhakkeeksi äänestetään aina vuosittain tuote, jota ihminen ei tarvitse. Viime vuoden turhake oli mönkijä.

Johanna kuuntelee Arton tarinaa vieressä hymyillen ja hörppää mukistaan luomuteetä. Hänellekin on jäänyt mieleen jännä kohtaaminen.

– Eräs rouva astui liikkeeseen hiukan empien ja kysyi, että saako tänne tulla turkki päällä. Että ei kai turkki vain haittaa? Sanoin tietysti, että sisään vain.

Ruohonjuureen ovat kaikki tervetulleita karvoihin ja karvan laatuun katsomatta.

Pehmeää Bisnestä

47-vuotias Arto ja 32-vuotias Johanna viihtyvät molemmat mainiosti työssään. Vakaat arvot kannattelevat kiireistä arkea. Ruohonjuuri suosii pieniä luomutuottajia. Ekologisuus, moniarvoisuus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus ovat yrityksen johtotähtiä.

– Olen kallellaan itään päin. Hitauden kulttuuri ja vastavirtaan kulkeminen ovat sydäntä lähellä. Ehkä ne tuovat elämääni vastapainoa, sillä olen muuten aika nopeatempoinen ihminen. Kun ikää on tullut, olen huomannut, että tarpeet ovat pienentyneet. En siis ole kovin otollinen kohde nykymainonnan viesteille. Oma elämänfilosofiani on humanistinen.

Arto ryydittää pehmeitä arvojaan napakalla bisnesajattelulla.

– Viivan alle on jäätävä voittoakin. Olen siis myös bisnesorientoitunut. Eri roolien yhdistäminen ei ole aina helppoa. Onneksi meillä on myös arvopohjainen hallitus, jossa on mukana Ruohonjuuren perustajia.

Ruohonjuuren kasvuvauhti on ällistyttävä. Liikevaihto on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana keskimäärin 25 prosentin vuosivauhtia. Viime vuonna liikevaihto pullistui peräti 70 prosenttia. Rahassa se tarkoittaa 2,5 miljoonan euron liikevaihtoa. Tämä oli pitkälti uusien ja aiempaa laajempien kauppatilojen ansiota.

Ruohonjuuressa uskotaan, että monimutkaistuvassa maailmassa kuluttajat hakevat turvaa terveellisestä ja eettisesti kestävästä ruoasta. Ruokavalintojen kautta halutaan ottaa kantaa ja vaikuttaa tulevaisuuteen.

Rehellistä ruokaa

Ruohonjuuri syntyi vuonna 1982, kun joukko ihmisiä halusi saada myyntiin ekologisempia tuotteita. Saksassa opiskellut nuori toi Pehmeän Teknologian Seuran kokoukseen laatikollisen 100-prosenttista harmaata uusiopaperia ja kyseli, josko tuotteella olisi kysyntää Suomessa. Paperit menivät kaupaksi nopeasti, ja Hampurista tilattiin lisää. Ruohonjuuri Oy oli syntynyt.

Vuonna 2006 Ruohonjuuri muutti eduskuntatalon edessä sijainneilta legendaarisilta makasiineilta Kampin liikekeskukseen. Matkaa ei ollut kuin vajaa kilometri, mutta henkisesti loikka oli melkoinen. Luomu siirtyi marginaalista yhteiskunnan ytimeen. Samaan aikaan luomuliikkeitä alkoi putkahdella muuallekin. Ilmastonmuutos puhaltaa lisää tuulta ekoputiikkien purjeisiin.

Ruohonjuuri kasvaa myös Tampereella ja Turussa. Turun liike avattiin syksyllä 2006.

– Turussa vastaanotto oli syleilevä. Siellä oli selvästi ekoruokakaupan mentävä aukko. Asiakkaat sanoivat, että teitä on odotettu, Johanna kertoo.

Ostajakunnan lisäksi Ruohonjuuri kiinnostaa myös työpaikkana. Turussa osa-aikaisen myyjän paikkaa haki 80 ihmistä. Helsingissä varastotyöntekijän toimeen tuli 160 hakemusta.

Ruohonjuuresta ostetaan eniten täysruokosokeria, ruususuolaa, karkkeja, leipää, vihanneksia ja hedelmiä. Jokin aika sitten avattiin Vege deli -tiski, josta saa valmista kasvisruokaa lounaaksi tai kotiin vietäväksi.

– Monesti kuulen ihan spontaanin kommentin, että ihanaa, kun teillä on täällä rehellistä ruokaa, Johanna kertoo.

Hän on itse vegaani ja valitsee leivälleen Ruohonjuuren hyllyistä kasvistahnoja.

– Eikä aamuni käynnistyisi ilman tyrnimarjamehua.

Arton suosikkeja ovat Samsara-leipä, spelttinäkkileipä, tummapaahtoiset luomukahvit ja eteeriset aidot öljyt.

- Sekä tietysti alkoholiton kuusenkerkkäkuohuviini. Sitä voi suositella kaikille kesän juhliin, piknikeille ja mökeille. Tosi ihana, helmeilevä maku!

Organic-aaltoa odotetaan vielä Suomessa

Maailmalla ekologiset elintarvikkeet tunnistetaan organic-merkistä. Organic-kaupat ovat iso trendi monissa maissa. Myyntivaltteina ovat terveellisyys, tuoreus, herkullisuus ja vastuullisuus. Kaikki organic-leimainen ei ole luomua, mutta termiin liitetään myönteisiä mielikuvia ekologisuudesta.

Suomessa organic-aaltoa vielä odotetaan. Helsinkiläisen mainostoimisto Skandaalin teettämässä tutkimuksessa paljastui, että kolmasosa kaupunkilaisista kuluttajista ei löydä tavallisista kaupoista haluamiaan luomutuotteita ja lähiruokaa. Luomun herättämät mielikuvat valtaväestössä ovat edelleen kotikutoisia.

Luomua jo ostavat asiakkaat sen sijaan arvostavat nykyistä tarjontaa. Houkutteleville kotimaisille luomutuotteille olisi kuitenkin runsaasti kysyntää. Luomuherkuista ollaan valmiita myös maksamaan enemmän kuin halvoista liukuhihnaeineksistä.

Suomalainen organic-henkinen ruoka (sienet, viljat, kalat, riista, yrtit, marjat) kaipaa Skandaalin mukaan aitoa tarinaa, designia, tuotekehitystä ja myyntihenkisyyttä. Pelkkä maku ei riitä. Tarina on esimerkiksi tosi kertomus marjastaja Maijasta, joka on kokannut hillon alusta loppuun saakka korpimökissään. Tarina liitetään suoraan tuotteen etikettiin. Maijan tarina taas voi houkutella amerikkalaista asiakasta vaikkapa New Yorkin organic-kuppilassa sipaisemaan paahtoleivälleen suomalaista lakkahilloa tyylikkäästä design-purnukasta.

Joitakin ekokauppoja:

Ekolo, Helsinki ja Jyväskylä, www.ekolo.net

Ekosoppi, Vaasa, www.ekosoppi.com

Elotuuli, Helsinki, www.elotuuli.fi

Elämänlanka, Kuopio, www.elamanlanka.fi

Joensuun Luomupuoti, Joensuun kauppahalli

Luonnotar, Kouvola, www.ekokauppaluonnotar.fi

Luonnonkauppa Maanväki, Nummela, www.maanvaki.fi

LuomuAni, Tampereen kauppahalli, www.luomulaituri.net

Luomupuoti Satumarja, Helsinki, www.hakaniemenkauppahalli.fi

Oravanpesä, Porvoo, www.ekokauppaoravanpesa.fi

Punnitse & Säästä, Helsinki, Hämeenlinna, Oulu ja Tampere, www.punnitse.fi

Porin kauppahallin Luomupuoti, www.porinkauppahalli.fi

Ruohonjuuri, Helsinki, Turku ja Tampere, www.ruohonjuuri.fi

Stadin Luomu, Helsinki, www.stadinluomu.net

Topin Maatilamyymälä, Muuruvesi, www.topinmaatilamyymala.fi

Monissa marketeissa on luomulle varattu oma tiski, www.luomukaupat.fi. Useilla luomutiloilla on suoramyyntiä.

Lisäksi:

Luomutuotteiden nettikauppa, www.luomukauppa.fi

Kehitysmaakauppoja, www.maailmankaupat.fi

Luontokauppoja (Helsinki, Porvoo, Tampere), www.luontokauppa.com

Suomen Ekoyrittäjät, www.ekoyrittajat.org

Luomuliitto, www.luomuliitto.fi

Artikkeli on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 4/2008.

Teksti Hanna Hyväri Kuvat Lasse Lecklin

Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt