Hyvinvointi

Kun aatteesta tuli vaate

Eettiset vaatteet ovat sveitsiläisen Robin Corneliuksen elämäntyö. Hän taistelee välinpitämättömyyttä vastaan, tiedostavan kuluttamisen puolesta.

2.6.2009 Voi hyvin

Robin Corneliuksen kuulee kaukaa. Hän ylittää eteishallin puhuen lakkaamatta, elehtii käsillä ja pakottaa ihmiset ympärillä pysähtymään. Kävellessämme haastatteluhuoneeseen Cornelius puhuu eettisyydestä, ekologiasta, yritysten sosiaalisesta vastuusta ja vaatteita valmistavan oman yrityksensä arvomaailmasta.

Emme ole edes istuneet, kun Cornelius on jo kertonut minulle elämänsä tarkoituksen. Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö vierelläni olisi mies, joka omistautuu asialleen intohimoisesti, koko sielunsa palolla.

Vaatebisneksen Robin Hood

Vuonna 1981 nuori Cornelius opiskeli valtiotieteitä ja ajoi taksia. Pitkät yöt ratin takana kypsyttivät vähitellen valmiiksi ajatuksen tehdä vaatteita uudella tavalla. Cornelius perusti yrityksen ja nimesi sen Switcheriksi kotimaataan Sveitsiä sekä uutta vaihdetta (engl. switch) mukaillen.

Ideana oli valmistaa simppeleitä, värikkäitä ja logottomia T-paitoja. Cornelius oli kyllästynyt näkemään kaikkialla ihmisiä, jotka olivat ”käveleviä mainoksia” milloin Michiganin yliopistolle, milloin jollekin ylikansalliselle yhtiölle. Hän halusi tarjota ihmisille vaatteita ilman sloganeita.

– En ajatellut alussa tuotantoprosesseja vaatebisneksen takana. Olin nuori pojankloppi. Tietämyksen lisääntyessä haluni tehdä asiat eri lailla kasvoi yhä palavammaksi, Cornelius muistelee.

Tänään Switcher on yksi Sveitsin menestyneimmistä vaatealan yrityksistä. Se on myös laajasti Euroopassa vaikuttava yhtiö, joka Corneliuksen unelman mukaisesti tekee asiat ”eri lailla”.

Switcherin työntekijöiden olot ovat esimerkilliset kehitysmaiden puuvillapelloilta myymälöihin saakka. Työajoista pidetään kiinni, sukupuolten tasa-arvo turvataan, ilmaista koulutusta saa halutessaan. Syrjintä ja lapsityövoima on kielletty.

Ympäristö huomioidaan kaikessa tuotannossa, torjunta-aineita vältetään, energiaa säästetään ja kaikki jätevedet puhdistetaan. Switcher käyttää reilun kaupan puuvillaa ja maksaa hiilidioksidipäästöistään vapaaehtoisia veroja. Palkat ovat keskivertoa paremmat, työntekijöillä on työterveyshuolto ja neljän kuukauden palkallinen äitiysloma.

Tuotteet ovat kohtuuhintaisia, sillä Corneliuksen mukaan laatu ei aina tarkoita kiskuruutta. T-paitojen rinnalle on tullut oloasuja, farkkuja ja muotimallistokin. Switcher kuulostaa siltä, miltä utopiayhteisöt kuulostavat paperilla.

Kapitalismin kritiikkiä ja vastuunottoa

– Mitä ovat suuret merkit kuten esimerkiksi Calvin Klein tai Levi´s? Roskaa! Ne myyvät kuluttajille naurettavan kalliita tuotteita täysin vastuuttomasti, Robin Cornelius kiihtyy, kun keskustelu kääntyy vaateyritysten markkinointiin.

– Nämä yritykset eivät piittaa ihmisarvon riistosta tai luontoa saastuttavista työprosesseista. Raha on ainoa mittari. On kauheaa, että maksamme valmiista farkuista suurille merkeille 300 euroa, vaikka ne ovat todellisuudessa 30 euron arvoiset! Maksamme vapaaehtoisesti vastuuttomuudesta!

Cornelius intoutuu toviksi luennoimaan vastuullisesta elämästä, mutta perinpohjaisten Epikuroksen, Danten ja Gandhin lainausten jälkeen pääsemme taas vaatteiden pariin. Kuulen, ettei Switcher ole koskaan painattanut maksullista mainosta.

– Merkkiyritysten mainoskampanjat maksavat käsittämättömiä summia. Rahan voi mielestäni käyttää oleellisempaankin. Turha selitellä, ettei epäkohtien poistoon ole varaa, hän summaa.

Cornelius nauraa Dieselin uusimmalle mainossloganille For succesful living (suom. Menestykselliseen elämään).

– Kenen menestyksellistä elämää siinä mainostetaan? Ei ainakaan puuvillapellolla itsensä työllä tappavan viljelijän, ei tehtaalla nollapalkalla 16-tunnin päiviä paiskivan lapsen eikä lopputuotteesta liikaa maksavan kuluttajan!

Cornelius puistaa päätään sille, etteivät ihmiset vieläkään ymmärrä ostavansa enimmäkseen mielikuvia.

– Haaveilen ajasta, jolloin kuluttaja vaatii tietoa siitä, miten tavara on tuotettu. Silloin viimeinkin maksetaan työstä, jonka joku tekee jossain tuotteen eteen – ei vain lihoteta kapitalistipamppujen lompakoita, Cornelius lataa.

Eeettisen vaatteen voi jäljittää

Robin Cornelius ei jättänyt yhteiskunnallisen tietoisuuden kohottamisen toivettaan vain ideaksi. Hän kehitti hiljattain vallankumouksellisen systeemin, jossa kuluttaja voi todella olla vastuullinen.

Tänään kaikista Switcherin tuotteista löytyy DNA-koodi. Kun syöttää koodin sivuille www.respect-inside.org, voi seurata ostamansa vaatteen matkaa pelloilta tehtaiden kautta myymälöihin.

– Haluamme tehdä tämän niin avoimesti kuin mahdollista. Kestävä kehitys on toimintamme johtotähti ja kuluttajan pitää saada konkreettinen vakuus, että näin on, Cornelius päättää kiivaan puhetulvansa.

Palaamme puolentoista tunnin jälkeen Robin Corneliuksen elämän tarkoitukseen:

– Aion työskennellä niin, että perintönäni maailmalle kuluttajat haluavat perusteluja ostopäätöksilleen. Silloin myös muiden yritysten on muututtava eettisemmiksi, ja minä voin rauhassa poistua takaovesta.

Lisätietoja

  • www.switcher.com
  • www.respect-inside.org
  • Switcherin vaatteita myy Suomessa Anttila (www.anttila.fi)

Artikkeli on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 1/2008.

Teksti Mia Jokiniva Kuva Lasse Lecklin

Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt