Hyvinvointi

Koulukiusattu taisteli itsensä vapaaksi

Tiina Luove kärsi koulukiusaamisesta koko peruskoulun ajan. Nyt hän haluaa toimia heikompien hyväksi.

Teksti Hanna Hyväri
Kuvat Johanna Kinnari
30.11.2015 Voi hyvin

Halloween-viikonloppu itäsuomalaisessa parin tuhannen asukkaan kunnassa 1990-luvulla. Käynnissä on jahti. Mopoja, pyöriä ja kiihtyneitä nuoria.

Tappouhkauksia sinkoilee. Liikkeellä on noin 30 henkeä. Saaliina on ­Tiina Luove, yläastetta käyvä pienikokoinen tyttö.

– Sain puhelimeeni onneksi varoituksen, että nyt on hirveä massa liikkeellä ­eikä kotinurkille kannata mennä. Ajattelin, että ei voi olla todellista. Pakenin ­kaverini kanssa ojanpohjia pitkin.

Tiina selvisi tilanteesta hengissä kuten monista aiemmistakin. Itsetunto tosin oli nuijittu olemattomaksi. Tiina kärsi ­paniikkikohtauksista, vatsavaivoista ja ­selittämättömistä fyysisistä kivuista. Hän oli masentunut ja ahdistunut. Tiina piilotteli mustelmiaan, jotka olivat tulleet jääkiekkomailoista, kepeistä tai kivistä.

Paniikkikohtaukset ovat ominaisia paniikkihäiriölle. Millainen on paniikkihäiriö?

Koulukiusaaminen alkoi ensimmäisellä luokalla

Kiusaaminen alkoi heti ensimmäisellä luokalla. Tiina muutti ­uusperheensä kanssa paikkakunnalle, jota hän kutsuu nyt Junttilaksi. Tyttö ei tuntenut ­koulussa ketään. Hän oli pieni ja arka.

– Ensimmäisellä kouluviikolla minua alettiin kutsua Pikku-Tiinaksi, ja siitä se lähti. Tavaroitani piiloteltiin. Pulpettiini laitettiin salaa toisten tavaroita ja minua syytettiin varkaaksi. Vessaan en uskaltanut mennä, koska joku oli aina tiirikoimassa ovea auki.

Kiusaaminen voi jättää pysyvät psyykkiset arvet - lisätietoa kiusaamisen aiheuttamista arvista

Tiina kertoi kohtelusta opettajalle, joka ei puuttunut asiaan. Opettajankin ­mielestä Tiina oli hieman outo, joten kiusaaminen oli tavallaan ymmärrettävää.

Tiina kärsi lukihäiriöstä ja oppimisvaikeuksista. Hän putosi kärryiltä matematiikan ja englannin tunneilla. Sen sijaan että opettajat olisivat auttaneet ja tukeneet, he aloittivatkin henkisen hiillostuksen.

– Kuulin lukemattomia kertoja, ettei minusta tule mitään enkä opi mitään. ­Englannin tunnilla opettaja odotti vastaustani vaikka kuinka kauan piinaavan hiljaisuuden vallitessa. Koulukaverit ilkkuivat.

Kiusaamiseen ei puututtu

Tiinan kotiväki ei puuttunut kiusaamiseen vaan piti sitä jollain tapaa itse ansaittuna. Ainoat turvalliset aikuiset elämässä olivat mummo ja ukki. Hekin olivat voimattomia kiusaamisen kierteessä.

Junttilan kylässä kaikki tiesivät Tiinan ja jokaisella näytti olevan oikeus haukkua häntä avoimesti.

– Tunsin olevani kuin elinkautisvanki. Jouduin elämään täysin näiden ihmisten armoilla. Kotona oli omat ongelmansa.

Näin tunnistat koulukiusaamisen ja autat lasta

Silti Tiina taisteli. Hän laittoi ­hiuksiinsa rastat ja ryhtyi kasvissyöjäksi. Tällaiset ratkaisut olivat Junttilassa tavattomia. Kiusaaminen kiihtyi yläasteella.

Kun Tiina esiintyi paikallislehden ­sivulla, lehtiä poltettiin koulun pihalla nuotiolla. Opettajat käänsivät selkänsä. Rehtorin mielestä Tiina oli liian erilainen.

Koulussa keittäjät valittivat kalliista ja hankalasta kasvisruokavaliosta. ­Mutta Tiina jatkoi valitsemallaan tiellä.

Hän liittyi luonnonsuojelujärjestöön ja ryhtyi SPR:n vapaaehtoiseksi.

– Huudeltiin, että mikä hippi yrität olla.

Voimat loppuivat

Kun rakas mummo kuoli, yläastetta käyvän Tiinan voimat loppuivat. Hän harkitsi itsemurhaa. Rekan alle? Lääkkeitä?

Onneksi ukki soitti juuri sinä päivänä, jona Tiina aikoi toteuttaa aikeensa.

– Hän sanoi noutavansa minut autolla koulun jälkeen. Tajusin, ettei elämä voi ­olla tässä. En voi jättää ukkia niin suureen suruun.

Kiusattu kärsii vielä aikuisena - keho muistaa traumat

Tiina hakeutui koulukuraattorin ­puheille. Kuraattori kuunteli ­vaitonaisena kaksi tuntia ja tyrmistyi.

Tiina sai masennuslääkkeitä ja ­aloitti terapian, jossa hän kävi lähes yhdeksän vuotta. Itsetunto rakentui hitaasti ­pala palalta. Koulu ja kylä pysyivät ­samoina.

Painajainen päättyi

Painajainen päättyi yhdeksännen luokan kevätjuhlaan. Kiusaajat pokkasivat paikallisten yrittäjien stipendejä. Opettajat hymyilivät. Tiinan päästötodistuksen keskiarvo oli 7,1.

– Seurasin hymyillen sitä sirkusta. Olin valtavan helpottunut ja vihdoin vapaa!

Tiina on asunut ja tehnyt töitä ­Turkissa, joten hän puhuu ­sujuvaa turkkia. Lahjakas nainen tähtää kansain­välisiin ­tehtäviin. ­Taannoin englannin opettaja kehui hänen kielitaitoaan.

– Elämässäni on paljon hyvää. ­Haluan toimia heikompien hyväksi. Pystyn helposti asettumaan heidän asemaansa.

Kiusaaminen on kaikkien vastuulla

  1. Yksi koululainen kymmenestä joutuu kiusatuksi Suomessa. 100 000 ­ihmistä kokee päivittäin kiusaamista ­töissä.
  2. Kiusaaminen on ryhmäilmiö. Myös passiiviset sivustaseuraajat ovat osallisia. Kiusaamiseen tulee aina puuttua, kun sitä havaitsee.
  3. Kiusaaminen on ­rikos, kun se täyttää lainsäädännössä rikokselle asetetut tunnusmerkit, kuten laittoman uhkauksen.

Lähteet: Mannerheimin Lastensuojeluliitto, mll.fi ja Työterveyslaitos ja ttl.fi.

Juttu on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 8/2015

Lue lisää
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt