Tiinan blogi uusi

Jos ketään ei saa puhelimella kiinni, mitä jää jäljelle palvelusta?

Kun isännöitsijä ei vastannut lukuisiin soittopyyntöihini, tajusin, miten helppoa on väistellä vastuuta palveluiden sähköistyessä.

Tuijotin sähköpostia epäuskoisena. Sen puhuttelutyyli oli asiallinen mutta sisältö olematon. Ostimme juuri uuden asunnon. Isännöintiyhtiön käskyn mukaan olin lähettänyt taloyhtiötä koskevat kysymykset sähköpostitse. Sain vastauksen kymmenestä kysymyksestä kolmeen. 

"Isännöitsijät ovat kiireisiä, heitä on hankala tavoittaa", ilmoitettiin yhtiön asiakaspalvelussa.

"Mistäköhän se johtuu?" kysyin. 

"He ovat kiinni projekteissa."

Siihen, mitä nämä projektit ovat, en saanut selkeää vastausta. 

Olen ehtinyt lähettää asiakaspalveluun aiheesta neljä sähköpostia, ja jokaisessa olen pyytänyt, että saisin jutella isännöitsijän kanssa. Tätä ei ole kommentoitu sanallakaan.

Luovutaanko kohta ihmisistä? 

Myönnetään: minua ärsyttää, jos joku soittaa ilmoittamatta. Pidän puhelinta äänettömällä ja hoidan miltei kaiken viestinnän sähköisesti. Juttelen puhelimessa vain lähimpieni kanssa. 

Yhtäkkiä kaipasin puhelimessa puhumista enemmän kuin koskaan. Miksei isännöitsijä soita minulle? Onko hänellä jotain salattavaa? Miten käy omaisuuteni?

Tein sen mitä ei usein kannattaisi tehdä: menin googleen. Kirjoitin hakukenttään isännöintifirman nimen ja sanan "kokemuksia". 

"Mikäli haluat kasvotonta toimintaa, valitse xxxx. Tulee kafkamainen tunnelma, kun yrittää asioida tämän yrityksen kanssa."

"PAINAJAINEN asukkaalle, joka yrittää hoitaa asioitaan."

"Yhteydenottopyynnön jättäminen asiakas"palveluun" on yhtä tehokas keino kun raapustaa pyyntö bensa-aseman vessan seinään."

"Yritys on kuin saippua, mistä ei saa otetta."

Kommentit vahvistivat ahdistustani. Ja minä sentään olen 35-vuotias toimittaja, jonka työhön kuuluu tiedonhankinta. Miten tällaisen firman kanssa pärjää vanhus, jolla ei edes ole sähköpostia? Tai tietokonetta älypuhelimesta puhumattakaan?

Yhtäkkiä näin spiraalimaisen kehityskulun silmissäni: kun konduktööreistä, pankkivirkailijoista ja puhuvista isännöitsijöistä on luovuttu, pian asioimme ainoastaan itsepalvelukassoilla, matkustamme ilman kuljettajaa kulkevissa busseissa, saamme ravintolassa ruokamme liukuhihnalta ja jätämme lapsemme ja vanhempamme robottien hoidettavaksi. 

Palvelu on sielutonta ja epäinhimillistä, vastuuhenkilöt lipeävät otteesta kuin saippua. 

Puhelu on joskus kuin lämmin henkäys kesäyössä

Ahdistuksesta hieman toettuani löysin rappukäytävän ilmoitustaululta hallituksen puheenjohtajan yhteystiedot. Hän vastasi yllättäen sähköpostiini miltei välittömästi ja lupasi, että voisin soitella jo huomenna.

Puhelun aikana sulin helpotuksesta. Puheenjohtaja, mukavan oloinen ihminen, oli itsekin tuskastunut isännöitsijän saavuttamattomuuteen. Oli ollut puhetta jopa isännöintiyrityksen vaihdosta. Hän osasi suoralta kädeltä vastata useimpiin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin ja kertoi enemmän kuin olisin osannut edes kysyä. 

Niin helppoa se oli. Joskus tarvitaan vain yksi puhelu ihmisen kanssa, joka välittää, kuuntelee ja ottaa asian vakavasti. Samaa tunnetta ei luultavasti olisi voinut antaa edes viisikymmentä aihetta käsittelevää sähköpostia - puhumattakaan ajasta, jonka kyllästynyt asiakaspalvelija näpyttelyyn käyttää.

Vaikka digitalisaatio on tulevaisuutta tai tietysti jo nykyisyyttä, mielestäni mikään ei korvaa suullista keskustelua. Sen voin jotenkuten ymmärtää, ettei fyysinen tapaaminen ole aina kustannustehokasta eikä välttämättä edes mahdollista. Mutta puhuminen - älkää nyt viekö tuhkia pesästä!

Oma omituinen ilmiönsä ovat ääniviestit. Jos kerran aikoo puhua, miksei saman tien käy keskustelua reaaliaikaisesti vastapuolen kanssa? Pitääkö pyörä keksiä aina uudelleen?

Tapahtuneesta sisuuntuneena päätin alkaa soitella ovikelloja ja kysellä ihmisiltä heidän kokemuksiaan isännöinnistä. Ihan kasvotusten ja suullisesti. Uskon nimittäin, etten ole tunteeni kanssa yksin. 

  • Julkaistu 02.01.2018
  39   0

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
Roskapostin esto
Kyselyllä ehkäistään lomakkeen roskaposti- ja haittaohjelmien käyttö.

Kysely

Miten rentoudut parhaiten?:

Näistä keskustellaan

Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.

Tiinan blogi

Onko joidenkin ihmisten vanhemmuus niin heikoissa kantimissa, että yhden juhlapäivän nimi kahdessa päiväkodissa voi ravistella sitä juuriaan myöten?

VH0917 smoothiekisa bosch

Lähetä meille itse kehittelemäsi, herkullinen smoothieresepti 20.12.2017 mennessä.

Kauralese ja valkosipuli puhdistavat verisuonia ja auttavat siten kolesteroliongelmiin. Korkean kolesterolin saa laskemaan...

Lukijoiden mietelause

Onko sinulla joku itse keksimä miete, jonka haluaisit jakaa muillekin? Lähettämällä mietelauseesi meille osallistut upean kalenterin arvontaan.

Oletko nähnyt kummituksia tai muita henkiolentoja? Lukijat kertovat parhaat kummitustarinansa. Kerro sinäkin omasi.

Kauppa

Netissä ja eri puolilla Suomea on monia ihania eko- ja luomupuoteja.

3lehti

Voi hyvin on kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija. Lehti kannustaa pitämään mielen energisenä, kehon...