Muoti
Muoti kertoo ihmisen arvoista ja luonteesta. Muoti on persoonan ja luovuuden inspiroiva leikkikenttä.

Muoti on leikittelyä, taidetta, kokeilua ja kauneutta. Muoti on tapa viestiä maailmalle, mitä vaatteen kantaja ajattelee, arvostaa ja osaa. Muoti ei synny tyhjiössä. Muoti syntyy kulttuurin, aikakauden, yhteiskunnan, ystäväpiirin ja sosiaalisen taustan yhdistelmästä.

Vaatteet heijastavat ihmisen identiteettiä. Sitä, mihin viiteryhmään hän kuuluu ja mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä. Vaatteet voivat olla asiallisia, rentoja, huomiota herättäviä tai neutraaleja. Vaatteet kuvastavatkin näin kantajansa persoonaa. Boheemi ihminen ei ehkä valitsisi bisneshenkistä jakkupukua, androgyynin naisen vaatekaapista taas löytyy todennäköisemmin löysät farkut kuin naisellinen mekko. Vaatteet voivat olla myös poliittinen kannanotto. Muoti tarjoaa keinoja ilmaista itseään ja arvojaan. Muoti on parhaimmillaan luovaa ja leikkisää, joidenkin mielestä muoti on jopa taidetta.

Tyylit vaihtelevat myös iän mukaan. Moni naureskelee vanhoja valokuviaan ja taivastelee, miten paljon muoti on muuttunut kymmenessä vuodessa. Muoti muovautuu maailman mukana. Juppikulttuurin olkatoppaukset ovat vaihtuneet rap-musiikin suosion myötä rentoon katumuotiin. Tyylit ovat myös pirstaloituneita: vaatteet ja asusteet heijastavat lukuisia alakulttuuria ja yhteisöä, johon ihminen kuuluu. Myös talous vaikuttaa siihen, onko mekko pitkä vai lyhyt. Niin sanotun helmaindeksin mukaan hameen helma lyhenee, kun taloudessa menee hyvin. Taantumassa mekko helmoineen on teorian mukaan pidempi. Tyylit voivat vaihdella myös saman ihmisen vaatekaapissa. Bisneshenkiset, urheilulliset, feminiiniset ja maskuliiniset tyylit voivat vaihdella tilanteen ja päivän mukaan.

Monille niistä, joille muoti on tärkeä asia, kengät ovat suoranainen intohimo. Todellisen fashionistan kaapissa on yleensä useampi pari korkokenkiä. Kuten muoti-ikoni Coco Chanel sanoi: ”Pidä korkosi, pääsi ja standardisi korkeina.” Toisille muoti taas merkitsee tyylikkäitä tennareita. Jos kengät herättävät suuria tunteita, niitä tulee hankittua usein enemmän kuin edes ehtii käyttää. Kengät voivat olla arjessa matalat ja järkevät, viikonloppuna taas jalkaan vedetään juhlavammat ja näyttävämmät kengät. Toisinaan kengät ovat ihmisen tavaramerkki: hänellä on aina samantyyliset kengät, ja hänet tunnetaan siitä.

Yksi suuria tunteita herättävä muotiasuste ovat laukut. Laukut voivat maksaa parhaimmillaan tuhansia, jopa kymmeniätuhansia euroja. Laukkumarkkinoilla liikkuukin taidokkaita 200 väärennöksiä. Laukut ovat niin suosittuja ja summat niin suuria, että feikkilaukkubisnes kukoistaa. Todellinen asiantuntija tunnistaa laukut, jotka eivät ole aitoja. Sama pätee myös merkkivaatteisiin. Laukut ovat joillekin kaunis asuste, toisille käytännön ratkaisu. Pikkuruiset laukut eivät sovi sellaiselle, joka haluaa kuljettaa mukanaan läppäriä ja paljon muutakin tavaraa.

Muoti ja vaatteet liittyvät vahvasti kertakäyttökulttuuriin ja eettisyyteen. Laadukas muoti kestää vuosia, pintamuodin mukainen mekko taas voi olla parin kuukauden päästä rispaantunut ja passé. Nykyisin muodikasta onkin vaatteiden käyttöiän pidentäminen, vaatetuotannon läpinäkyvyys, kierrättäminen ja kestävät materiaalit.

Tyylit ovat paitsi joukkoon kuulumisen, myös erottautumisen keino. Tyylit ja niillä leikittely tuovat ripauksen iloa ja asennetta arkeen. Uusi mekko voi tehdä ankeasta päivästä paremman, tuliterät kengät taas tuntuvat nostavan itsetuntoa. Kyse ei ole pinnallisuudesta: muoti ja vaatteet voivat olla tapa pitää itsestä huolta ja piristää mieltä. Sitä paitsi, laadukkaista materiaaleista tehty kestävä vaate on sijoitus, joka voi löytää myöhemmin Facebookin kierrätysryhmistä uuden omistajan.

Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi